ارتودنسی

ارتودنسی ثابت - ارتودنسی متحرک - ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی

ارتودنسی ثابت - ارتودنسی متحرک - ارتودنسی نامرئی

  • ۰
  • ۰

در برخی مواقع فرد علی رغم صاف بودن تمامی دندان ها یکی از دندان هایش نامرتب است که باعث می شود موقع خندیدن جلوه قشنگی نداشته باشد . حتی یک دندان ناهنجار و نازیبا که در بین دیگر دندان‌ها خود را نشان دهد به زیبایی دهان و دندان فرد آسیب می‌رساند و چهره‌ی فرد را زشت جلوه می‌دهد. اگر برای شما هم سوال است که آیا ارتودنسی تک دندان وجود دارد و آیا می شود تنها یک دندان را ارتودنسی کرد با ما همراه باشید .

روش‌‌های ارتودنسی تک دندان

از روش های ارتودنسی تک دندان می توان به سه روش ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی متحرک و درمان با لیزر اشاره کرد .

ارتودنسی ثابت:

اگر برای رفع نامنظمی تک دندان از این روش استفاده شود براکت ها بر روی همه دندان ها قرار می گیرند تا جابه جایی دندان به صورت کامل انجام شود .

ارتودنسی متحرک:

یکی از روش‌های درمان ناهنجاری یک دندان ارتودنسی متحرک است. در این روش دستگاههای ارتودنسی برای مدت زمان خاص تشخیص داده شده توسط ارتودنتیست، در دهان قرار می‌گیرند. در این روش مدت درمان کوتاه‌‌تر از زمانی است که برای ارتودنسی تمام دندانها لازم است.

درمان با لیزر

در بسیاری از موارد مشاهده می شود که برای رفع ناهنجاری یک دندان از لیزر استفاده می شود . پزشک متخصص در یک جلسه دندان نامرتب را با استفاده از لیزر تراش می دهد و آن را صاف می کند . از معایب این روش می توان به از بین رفتن مینای دندان و افزایش آسیب پذیری دندان در مقابل پوسیدگی اشاره کرد .

ارتودنسی تک دندان

مرتب کردن دو یا چهار دندان

پلاک اینمان یک بریس متحرک و شگفت انگیز است .  پلاک اینمان دارای رشته‌های فنری از جنس نیکل تیتانیوم است که به آرامی به دو قوس ردیف کننده (aligner bows) در جهت مخالف با یکدیگر نیرو وارد می‌کند و دندان‌ها را به موقعیت جدید خود هدایت می‌کند. این نیروهای ملایم بر طیف وسیعی از حرکات فعالیت می‌کنند، به همین دلیل است که Inman Aligner به سرعت عمل می‌کند. نتیجه و اثر بخش بودن این پلاک را در مدت زمان ۱۲ تا ۱۶ هفته می توانی ببینید . این بریس می‌تواند دو تا چهار دندان جلو را هدف بگیرد و اصلاح کند نوع پلاک باید در یک زمان تنها روی یک فک اعمال شود، زیرا ممکن است بیمار احساس کند جسم بسیار بزرگی در دهان دارد.

ارتودنسی تک دندان نیش

به دندان هایی که در گوشه دهان قرار دارند دندان نیش گفته می شود . این دندان ها تأثیر زیادی در زیبایی  سلامت دندان ها دارند . اکثر افراد با مشکل دندان های نیش برآمده یا خارج از قوس دندانی دست و پنجه نرم می کنند . بسیاری از افراد ممکن است که کشیدن دندان نیش را به ارتودنسی ترجیح دهند  در صورتی که این باور اشتباه است  زیرا همان طور که قبلا گفته شد دندان های نیش علاوه بر سلامتی تأثیر زیادی برپر جلوه دادن صور و لب ها دارد . افتادن و یا کشیدن دندان های نیش موجب فرو رفتن ناحیه لب ها ، عمیق شدن خط لبخند و … می شود .  افتادن زود هنگام دندان های شیری و عدم درمان به موقع می تواند موجب کمبود فضا برای رویش دندان های نیش شود . در اکثر مواقع اگر دندان نیش فضای کافی برای رویش نداشته باشد در محلی بیرن زده تر و بالاتر از محل طبیعی خود رشد می کند .

علاوه بر کمبود فضا از دلایل دیگر رویش نابه جای دندان نیش می توان به عوامل ژنتیکی اشاره کرد . در این حالت دندان نیش به سمت داخل کام فک بالا تغییر مسیر می دهد و از آن جا رویش می یابد . در بعضی مواقع نیز در همان محل به صورت نهفته و رویش نیافته باقی می ماند  به همین دلیل در بسیاری از موارد دیده می شود که بیماران تا سنین بزرگسالی متوجه حضور یک دندان نهفته در ناحیه سقف دهان خود نمی شوند . در این حالت باید دندان خود را به پزشک ارتودنسی متخصص نشان دهید . اگر بتوان دندان نهفته را بیرون آورد و در موقعیت صحیح قرار داد پزشک درمان ارتودنسی دندان را شروع خواهد کرد . پس از باز شد فضای کافی و رویش دندان نیش نهفته بیمار جراحی خواهد شد تا تاج دندان نیز نمایان شود .

از جمله عواملی که بر موفقیت آمیز بودن درمان دندان نیش نهفته تأثیر دارد می توان به سن بیمار ،محل نهفتگی ، زاویه دندان نهفته ، عمق نهفتگی و میزان فضای قوس دندانی اشاره کرد .

اگر دندان نیش را با ارتودنسی نتوان در موقعیت صحیح قرار داد و با اعمال نیروی ارتودنسی احتمال آسیب رسانی به ریشه سایردندان های مجاور باشد پزشک ناچار است دندان نیش نهفته را به وسیله ارتودنسی خارج کند و در صورت نیاز در فضای خالی به وجود آمده ایمپلنت قرار دهد .

ارتودنسی یک دندان کج

ارتودنسی تک دندان کج را نمی توان با ارتودنسی ثابت درمان کرد زیرا ارتودنسی ثابت برای مرتب کردن مجموعه ای از دندان ها در کنار هم است . یک دندان کج را در اغلب موارد با استفاده از ارتودنسی متحرک و پلاک های متحرک صاف می کنند .

ارتودنسى دو دندان جلو

بعضی از افراد دو دندان جلویی آنها نامرتب است و حالت خرگوشی دارد  .ارتودنسی دندان های خرگوشی به سادگی درمان نمی شود و نیازمند تخصص و تجربه است . مانند ارتودنسی تک دندان کج ارتودنسی دو دندان  جلو را نیزنمی توان با استفاده از ارتودنسی ثابت انجام داد زیرا دو دندان نمی توانند با سیم کوتاهی که در بین آن ها قرار می گیرد صاف شوند .

ارتودنسی چند دندان

اگر مایلید ازارتودنسی ثابت استفاده کنید و بین دندان ها سیم بگذارید ارتودنسی چند دندان منطقی تر است زیرا تعداد دندان های نامرتب باید به حدی برسد که بتوان بین آن ها سیم گذاشت . درارتودنسی چند دندان پزشک متخصص باید بهترین روش را انتخاب کند تا در زمان تلاقی دندان های ارتودنسی شده و دندان های ارتودنسی نشده اصطلاحا پله ایجاد نشود . در ارتودنسی چند دندان معمولا دندان های قدامی درگیر ارتودنسی می شوند و روی دندان های خلفی وسایل ارتودنسی نصب نمی شود  .

نکات مهم در ارتودنسی تک دندان

در رابطه با ارتودنسی یک دندان و نیز ارتودنسی دندان‌های یک فک توجه به دو نکته لازم است:

  • اگر برای رفع ناهنجاری تک دندان از ارتودنسی ثابت استفاده شد براکت ها بر روی تمامی دندان ها قرار می گیرند .
  • در ارتودنسی یک فک نیز مانند ارتودنسی تک دندان ، دندان های هر دو فک بالا و پایین درگیر می شوند .

ارتودنسی تک دندان

  • ۹۸/۰۴/۲۴
  • drnaseri drnaseriorthodontis

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی