ارتودنسی

ارتودنسی ثابت - ارتودنسی متحرک - ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی

ارتودنسی ثابت - ارتودنسی متحرک - ارتودنسی نامرئی

  • ۰
  • ۰

بعد از  ارتودنسی ممکن است، شما گمان کنید که موقعیت دندان ها به جای بهتر شدن در حال بدتر شدن است اما هنگامی که جراح, فک شما را در حین جراحی جابه جا می کند آن زمان دندان ها به درستی روی هم قرار خواهند گرفت. اگر دچار ناهنجاری فک هستید ارتودنسی عقب بردن فک یکی از کارهایی است که زیبایی خندیدن و صورت ظاهری شما را دوچندان می کند .

درمان جلو زدگی فک پایین به وسیله ارتودنسی جبرانی (کاموفلاژ)

این دسته  از بیماران را افرادی  تشکیل می دهند که سنین نوجوانی را پشت سر گذاشته اند.علت جلو زدگی فک پایین می تواند ناشی از رشد ناکافی فک بالا و رشد بیش از اندازه فک پایین باشد.آنها خواهان کوتاه ترین راه  در کوتاه ترین زمان ممکن هستند.همچنین بیرون زدگی دندان های ثنایای فک پایین و یا بی نظمی ثنا یای فک بالا نیز از دیگر موارد کراس بایت جلویی می باشند.ارتودنتیست شما قادر است درصورت جلوزدگی خفیف فک پایین با عقب بردن قوس دندانی پایین که کمی جلو زدگی دارد و جلو آوردن فک بالا که قدری عقب ماندگی دارد را اصلاح نماید .

عقب بردن فک بالا

در بسیاری از موارد دیده شده است که جلو آمدگی فک بالا زیاد است و فرد هنگام خندیدن بیشتر لثه هایش جلب توجه می کند که در اصطلاح به آن لبخند لثه ای گفته می شود . در این صورت بعد از ارتودنسی باید جراحی و جابه جایی فک صورت گیرد . فرد پس از اتمام سن رشد ابتدا ارتودنسی ثابت انجام می دهد . پس از تمام شدن دوران ارتودنسی باید به اتاق عمل برود و فک بالا به سمت عقب و بالا برود . پس از بهبود وضعیت بیمارو سپری کردن دوران نقاهت ارتودنسی ادامه می یابد .

جلوزدگی فک اگر درمان نشود منجر به تحلیل لثه ی دندان های جلویی خواهد شد.در این صورت به تدریج فک پایین به طور نا خود آگاه تمایل به جلوتر رفتن پیدا می کند.در نهایت این فرایند تبدیل به یک ناهنجاری فکی و پایدار خواهد شد .در این روش ممکن است بنا به صلاح دید متخصص ارتودنسی شما دندانی از دهان شما خارج نشود و درمان بدون کشیدن دندان انجام شود.استفاده از الاستیک های بین فکی نیز در این نوع درمان به عنوان کمک کننده کاربرد دارند .

جابجایی،انحراف، عقب و جلو بودن فک در اکثر موارد ارثی است. گاهی در اثر تفاوت بین اندازه فک بالا و پایین یا بین فک و دندان به‌ هم فشردگی دندان‌ها مشاهده می‌شود یا الگوی جفت شدن دندان‌ها ناهنجار و غیرطبیعی می‌شود.

دیگر علل جابجایی،انحراف، عقب و جلو بودن فک عبارت‌اند از:

•    عادت‌های دوران کودکی مانند مکیدن انگشت شست، زبان زدن دندان، مکیدن پستانک پس از ۳ سالگی و استفاده طولانی مدت از شیشه شیر.
•    دندان اضافی، افتادن دندان، دندان نهفته یا غیرطبیعی بودن شکل دندان‌ها
•    پر کردن دندان‌ یا تاج دندان به شیوه‌ای نامناسب
•    جا‌به‌جا شدن فک در اثر شکستگی در سانحه‌های شدید
•    تومورهای دهان و فک

بدشکلی  و ناهنجاری های فک مانند انحراف،جابجایی و جلو و عقب بودن فک به عارضه‌های غیرطبیعی گوناگون در ناحیه فک اشاره دارد. این عارضه‌ها را در صورت ملایم بودن معمولاً می‌توان با مداخله‌های دندانپزشکی و ارتودنسی اصلاح کرد. اما برطرف کردن ناهنجاری‌های شدیدتر نیاز به  ارتودنسی همراه با جراحی فک توسط جراحی مجرب دارد. مشکلات جدی‌تر ارثی و مادرزادی هستند یا در اثر بروز سانحه پیش می‌آیند. بخشی از فک غالباً اندازه‌ای غیرطبیعی دارد و چهره فرد به همین دلیل ناخوشایند به نظر می‌رسد؛ به علاوه جابجایی،انحراف، عقب و جلو بودن فک و عدم درمان جلو بودن فک بالا در گفتار، خوردن، جویدن، لبخند زدن و نفس کشیدن اختلال ایجاد می‌کند .

جراحی عقب بردن فک

پروسه جراحی  فک در بیمارستان چگونه است؟

جراحی فک در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می شود . این عمل معمولا یک تا چند ساعت طول خواهد کشید . برای جراحی براکت ها از روی دندان برداشته نمی شوند و متخصص ارتودنسی برای ثابت بودن دندان ها بعد از جراحی می تواند از لاستیک یا ابزار های دیگر بین فکی کمک بگیرد .

جا به جایی استخوان فک

جراح شما استخوان های فکین را مناسب با نیاز شما و شرایط از پیش تعیین شده جابجا میکند. در برخی از موارد ممکن است استخوان افزوده شود, در برخی موارد ممکن است استخوان برداشته یا سوهان کشیده شود و در مواردی هم استخوان ها دچار تغییر می شوند.

استفاده از سیم و کش ها

در دهه های قبل برای جراحی فک  از ابزارهایی استفاده می شد که بیمار تا مدتی پس از جراحی نمی توانست دهان خود را بازکند و برای تغذیه با مشکل رو به رو می شد . امروزه برای حفظ فکین در موقعیت جدید و عقب بردن فک جراح از ابزار هایی نظیر صفحات ، پیچ ها ، سیم ها و کش ها استفاده می کند بنابراین  بیمار می تواند تا حدی دهان خود را باز کند  و از سوپ های نرم و یا مایعات استفاده کند .

برش های داخل دهان

نگرانی عموم افراد برای عقب بردن فک جای برش ها و رد زخم ها است . در اکثر مواقع برش های جراحی فک از داخل دهان بوده و خطوط برشی به جای نخواهد ماند  مگر در شرایطی خاص که جراح مجبور می شود برش مختصری هم در خارج دهان بزند .

ارتودنسی عقب بردن فکارتودنسی بعد از جراحی های فک

بعد از این که جراحی فک انجام شد  و بیمار دوران نقاهت را سپری کرد برای درست کرن موقعیت دندان ها و قرار دادن آن ها در جای صحیح خود باید از ارتودنسی استفاده کرد که ممکن است بین ۶ تا ۹ ماه طول بکشد . بعد از ارتودنسی پزشک براکت ها را برداشته و نگهدارنده تعبیه می کند .

هزینه ارتودنسی عقب بردن فک

برای عقب برد فک نمی توان مقدار ثابتی تعیین کرد زیر به عوامل زیادی نظیر :میزان تخصص پزشک ، شدت ناهنجاری و تعداد جلسات مورد نیاز ، داروهای مورد نیاز و …بستگی دارد . برای اطلاع یافتن از قیمت دقیق باید با پزشک خود مشورت کنید .

درمواردی که شدت ناهنجاری زیاد نباشد ممکن است پزشک پس از معاینه تشخیص دهد که بدون جراحی نیز میتواند دندان های ردیف بالا و پایین را روی هم جفت کند . او  از بریس، هدگیر (بلاک هایی که به سر متصل می شوند)، بلاک های ثابت یا متحرک برای عقب بردن دندان ها استفاده می کند .در برخی موارد برای ایجاد فضا در قوس دندانی  باید دندان ها را عقب برد که دندانپزشک برای این کار و عقب بردن دندان های مولر بیمار از دستگاه های خارج دهانی، میکرو ایمپلنت ها، وایرهای چهار در دو ، وایر های سوپر الاستیک، وایر های کویل اسپرینگ، و … استفاده می کند.

 اگر به دنبال پرشکی متخصص در خصوص جراحی فک خود هستید دکتر ناصری یکی از پزشکان باتجربه در زمینه ارتودنسی عقب بردن فک در اصفهان است .

ارتودنسی عقب بردن فک

  • ۹۸/۰۴/۲۴
  • drnaseri drnaseriorthodontis

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی