ارتودنسی

ارتودنسی ثابت - ارتودنسی متحرک - ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی

ارتودنسی ثابت - ارتودنسی متحرک - ارتودنسی نامرئی

  • ۰
  • ۰

معمولا برای ارتودنسی دندان ها از براکت های فلزی استفاده می شود اما بسیاری از افراد به دلیل اینکه در ارتودنسی ثابت این براکت ها نمای زیبایی به دندان نمی دهند تمایل چندانی به استفاده از این روش ندارند . از این رو روش دیگری برای جوانان و افرادی که حساس هستند وجود دارد که به آن ارتودنسی سرامیکی گفته می شود و در آن از براکت های هم رنگ دندان استفاده می شود . این براکت ها عملکردی شبیه براکت های فلزی  دارند و از سرامیک ساخته شده اند .

ارتودنسی سرامیکی

بریس های سرامیکی

براکت های سرامیکی یا همان براکت همرنگ دندان متشکل از دو قسمت سیم‌های فلزی به همراه براکت‌های براق سفید رنگ هستند.این براکت ها از آلیاژ های سرامیکی و مواد کامپوزیتی ساخته می شوند . مواد کامپوزیتی مانند موادی هستند که برای پر کردن دندان استفاده می شوند . این براکت ها هم رنگ دندان هستند و تنها از فاصله نزدیک می توان آن ها را تشخیص داد . در ارتودنسی سرامیکی در بین بست های سرامیکی، سیم هایی وجود دارند که می توان آن ها را نیز به صورت نیمه شفاف و بی رنگ درست کرد.

معایب ارتودنسی سرامیکی

  • بریس های سرامیکی اغلب بزرگتر از بریس هی فلزی هستند اما به دلیل نامرئی بودن این بریس ها می توان از این عیب چشم پوشی کرد .
  • هزینه ارتودنسی سرامیکی معمولا بالا است .
  • احتمال ضربه دیدن و شکستن ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتونسی فلزی بیشتر است .
  • هنگام تماس دندان ها با بریس های سرامیکی و خارج کردن آن ها مراقب باشد زیرا جنس این بریس ها سخت است و  ممکن است به مینای دندان آسیب برسانند .

مزایای ارتودنسی سرامیکی

  • روش درمانی کم دردی است و کمترین آسیب را به لثه می رساند .
  • بریس های آن هم رنگ دندان  هستند به همین دلیل مشخص نیستند .

مقایسه ارتودنسی متحرک و ثابت

هزینه ارتودنسی سرامیکی

جنس موادی که در براکت سرامیکی به کار می رود نسبت به براکت فلزی گران تر است . در  ساخت براکت فلزی از فولاد ضد رنگ استنلس استیل استفاده خواهد شد . بیمار می تواند رنگ براکت سرامیکی را مطابق با رنگ دندان های خود انتخاب کند تا نامرئی به نظر برسد به طور مثال افرادی که دارای دندان های روشن هستند معمولا براکت های شیشه ای رنگ و روشن را انتخاب می کنند اما افرادی که دارای دندان های تیره هستند می توانند از براکت های هم رنگ دندان خود استفاده کنند .همین موضوع نیز  از علل دیگر گران بودن براکت های سرامیکی می باشد .براکت های سرامیکی برای نصب نیاز به زمان و دقت بیشتری دارند و نسبت به ارتودنسی ثابت ، بیمار باید دفعات بیشتری به دندان پزشکی مراجعه کند  .

برای کمتر کردن هزینه براکت سرامیکی می توانید برای دندان های جلویی که بیشتر در معرض دید هستند از براکت سرامیکی استفاده کنید و برای دندان های عقبی که خیلی مشخص نیستند از براکت فلزی استفاده کنید .

ارتودنسی متحرک همانند روش های دیگر ممکن است تاحدودی درد داشته باشد اما هر چقدر ارتودنسی در سنین پایین تری انجام شود بیمار احساس درد کمتری دارد زیرا بافت فک نرم تر بوده و دندان ها راحت تر حرکت می کنند .

کاربرد ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی می تواند اختلال هایی نظیر به هم فشردگی دندان ها ، دندان های فاصله دار ، جلو یا عقب بودن دندان ها نسبت به یکدیگر  و یا چرخاندن بعضی از دندان ها ، اوربایت ، اپن بایت ، کراس بایت را برطرف کند .

مراقبت های بعد از ارتودنسی سرامیکی

برای مراقبت از بریس های سرامیکی خود به توصیه های زیر دقت کنید :

  • رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی اهمیت زیادی دارد . دندان ها را حتما دو بار در روز مسواک بزنید تا بریس های سرامیکی لک نشوند .
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن بریس های سرامیکی از خوردن خوراکی های سفت و آجیل خودداری کنید .
  • حتما دندان‌ها را هر ۶ ماه یک بار جرم گیری کنید.

روش کار بریس های سرامیکی

پس از معاینه پزشک متخصص تشخیص خواهد داد که شما شرایط لازم برای استفاده از ارتودنسی سرامیکی را دارید یا خیر. براکت های بیماران به صورت سفارشی و براساس زاویه و موقعیت صحیح دندان ها ساخته می شوند . سعی کنید پزشک متخصصی را انتخاب کنید که از براکت هایی با کیفیت بالا استفاده کند تا در برابر نیروهای اصطحکاکی مقاومت کافی را داشته باشد و نشکند .

چسباندن

نصب بریس های فلزی مانند بریس های سرامیکی آسان بوده و نیاز به زمان زیادی ندارد . ابتدا متخصص موقعیت دندان های شما را بررسی می کند سپس یک سیمان مخصوص بر روی دندان ها زده می شود و براکت بر روی آن ها قرار گرفته و به دندان چسبیده می شود .

سیم کشی

هنگامی که براکت ها به درستی در محل خود تنظیم شوند یک سیم مخصوص ارتودنسی از داخل براکت ها عبور داده شده و براکت ها را به یکدیگر متصل می کند . برای نگه داشتن سیم ارتودنسی در محل خود ، در اطراف هر براکت از کش های لاستیکی شفاف استفاده می شود .

معمولاً هر ۶ تا ۸ هفته یک بار لازم است تا فرد به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کند تا بریس او سفت شده و حرکت بیشتر دندان‌ها تقویت شود. در این نوبت روند کار نیز بررسی و نظارت خواهد شد.

در ارتودنسی سرامیکی دندان پزشک سیم کشی ها را در شکاف های موجود در براکت ها قرار می دهد و توسط بند یا کش های مخصوص در جای خود نگه می دارد . سیم ها با اعمال فشار ملایم بر روی دندان ها باعث می شوند آن ها به موقعیت صحیح حرکت کنند .برای حل مشکلات دندان ، بریس های سرامیکی توان بیشتری نسبت به ارتودنسی نامرئی و توان کمتری نسبت به ارتودنسی ثابت (بریس های فلزی )دارند زیرا سرامیک نسبت به فلز از فشار کمتری استفاده می کند .

افرادی که سیگاری هستند و در طول روز مرتب قهوه می نوشند احتمال اینکه بر روی بریس ها لک ایجاد شود زیاد است بنابراین بهتر است از این روش استفاده نکنند هم چنین ارتودنسی سرامیکی برای افرادی که دندان هایشان آناتومی و الگوی خاصی دارد نیز توصیه نمی شود .

افرادی که دندان هایشان نیاز به تغییرات زیادی دارد بهتر است از این روش استفاده نکنند زیرا بریس های سرامیکی نسبت به فلزی توانایی تحمل فشار کمتری دارند .  طول درمان با ارتودنسی سرامیکی بین ۱۸ تا۲۴ ماه می باشد . دکتر ناصری یکی از متخصصین ارتودنسی سرامیکی در اصفهان است که سال ها در این زمینه تجربه دارد .

ارتودنسی سرامیکی

  • ۹۸/۰۴/۲۴
  • drnaseri drnaseriorthodontis

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی