ارتودنسی

ارتودنسی ثابت - ارتودنسی متحرک - ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی

ارتودنسی ثابت - ارتودنسی متحرک - ارتودنسی نامرئی

  • ۰
  • ۰

ارتودنسی کودکان با نام ارتودنسی interceptive شناخته می شود . اکثر والدین در زمان کودکی توجه چندانی به ناهنجاری دندان های کودکان خود ندارند اما   پزشکان بر این باورند که درمان ناهنجاری ها در کودکی از مشکلات بزرگتر و درد ناک تر دوران بزرگسالی جلوگیری می کند .

گاهی اوقات به والدین توصیه می شود که کودکان شش ساله خود را به مطب یک دندانپزشک به منظور ارتودنسی ببرند. آن ها نیز در پاسخ می گویند که چرا یک ارتودنسیت می بایست دندان های فرزند ما را معاینه کند در حالی که دندان های شیری او هنوز نیفتاده است.پاسخ این سوال این است که ما برای اطمینان از درست درآمدن دندان های فرزند شما همه اقدامات پیشگیرانه را که همان ارتودنسی پیشگیری است باید از ابتدای بیرون آمدن دندان های دائمی فرزندتان انجام دهیم.

آیا به ارتودنسی پیشگیری نیاز است؟

متخصصان ارتودنسی پیشگیرانه معتقدند شناسایی و رهگیری مشکلات دندان در کودکان در زمانی که کودک هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است می تواند از درمان های پر هزینه و تهاجمی تر آینده جلوگیری کند. مشکلات خاص ممکن است در طول معاینات منظم در مطب آشکار شوند.یک ارتودنتیست آموزش دیده  مشکلات ظریف رشد فک و دندان در حال ظهور را به خوبی شناسایی کرده و تشخیص می دهد. این در حالی است که برخی از دندان های کودک هنوز نیفتاده اند. مزیت این تشخیص زود هنگام این است که برخی از مشکلات ممکن است راحت تر اصلاح شوند. انتظار تا زمانی که تمام دندان های دائمی دربیاید و رشد فک وصورت کامل شود ممکن است اصلاح برخی از مشکلات را سخت تر کند.

ارتودنسی کودکان

زمان مناسب برای ارتودنسی کودکان

بسته به شرایط ، سن مراجعه برای هر کودک می تواند متفاوت باشد . اما اگر کودک دارای شرایط خاصی نباشد اکثر پزشکان بر این باورند بهترین سن برای مراجعه به پزشک سن ۷ سالگی است زیرا در این سن ارتودنتیست میتواند مشکلات نامحسوس فک و دندانهای در حال رشد را به موقع شناسایی و برطرف کند  . اگر کودک شما دارای مسائل خاص تری است بهتر است حتی در سنین کمتر به پزشک معالج مراجعه کنید .

چه مشکلاتی با استفاده از ارتودنسی کودکان حل می شود ؟

با استفاده از ارتودنسی کودکان می توانید بسیاری از مشکلات ارثی  که در آینده به جراحی فک نیاز پیدا می کنند را برطرف کنید . مشکلاتی که در این روش برطرف می شوند عبارتند از :

  • عقب ماندگی فک
  • اندازه دندان ها
  • دندان های اضافی
  • دندان های ازدست رفته
  • اختلالات فکی دندانی

درمان ارتودنسی کودکان چه مدت طول می کشد ؟

طول درمان ارتودنسی کودکان می تواند متفاوت باشد و بستگی به شدت مشکل و همکاری کودک دارد. درحالت  کلی درمان ناهنجاری در کودکان از یک تا سه سال می تواند طول بکشد .

نقش فضا نگهدار ها در ارتودنسی کودکان

فضا نگهدارها نقش عمده ای درارتودنسی کودکان دارند .هنگامی که دندان های شیری بر اثر تصادف یا پوسیدگی و …  می افتند پزشک معالج برای پیشگیری از ناهنجاری های زمان بزرگسالی تا زمان درآمدن دندان های دائمی فصای خای را با این دستگاه پر می کند . هنگامی که دندان دائمی شروع به رویش می کند پزشک فضا نگهدار را بر می دارد .  این شیوه فرد را به انجام ارتودنسی در آینده بی نیاز می کند .

ارتودنسی کودکان

انواع بریس ها در ارتودنسی کودکان

بریس فلزی

یکی از روش های متداول برای ارتودنسی کودکان ارتودنسی ثابت است بنابراین از پر کاربرد ترین بریس ها برای ارتودنسی کودکان می توان به بریس فلزی اشاره کرد .  بریس فلزی معمولا از جنس استیل ضد زنگ گرید بالا است . برای ترغیب کردن کودکان به ارتودنسی و جذاب تر کردن ارتودنسی برای آن ها می توان رنگ کش بریس ها را با رنگ یونیفرم مدرسه کودکان ست کرد .

بریس سرامیکی

یکی از تکنیک های نوین ارتودنسی کودکان استفاده از بریس سرامیکی هم رنگ دندان است  که برای کودکانی که نمی خواهند سیم های ارتودنسی آن ها جلب توجه کند مناسب است .

بریس نامرئی

یکی از روش های نوین سیم کشی دندان کودکان استفاده از بریس های نامرئی است . این بریس ها مخفی اند و  قابل مشاهده نیستند .توجه داشته باشید کودک شما در طول دوره استفاده از بریس اکیدا غذاهای جذب کننده باکتری مانند مواد غذایی فرآیوری شده و تصفیه شده و غذاهای چسبنده و سفت مانند تکه های یخ، بادام زمینی، آدامس یا ذرت بوداده مصرف نکند .

بریس متحرک

در ارتودنسی متحرک کودکان به راحتی می توان دستگاه های متحرک را در دهان گذاشت و برداشت . این دستگاه ها از سیم و آکریل ساخته شده اند . دستگاه های متحرک دو نوع دارند و می توان آن ها را برای یکی از فکین یا هر دو فک استفاده کرد . دستگاه هایی که هر دو فک را در بر می گیرند معمولا حجیم تر هستند.

مراقبت های بعد از ارتودنسی کودکان

بعد از هربار تعویض و سفت کردن سیم ارتودنسی فرزند شما باید حدود ۴۸ ساعت مواد غذایی نرم مصرف کند . زیرا در غیر این صورت ممکن است براکت ها لق شوند و آسیب ببینند. مواد غذایی که در این مدت بهتر است کودک شما استفاده کند عبارت است از تخم‌مرغ آب‌پز، املت، کرپ، نان نرم، سوپ، سیب زمینی و سبزیجات پخته، پوره، برنج نرم، پاستاهای نرم، ماهی پخته شده، ماست، شیربرنج، انواع پودینگ، کمپوت میوه، موز له شده و همچنین شیر و انواع اسموتی‌ها .

هزینه ارتودنسی کودکان

اگر کودک خود را به موقع و در سنین هفت سالگی یا کمتر به نزد دندان پزشک ببرید با استفاده از روش های پیش گیری مانند  استفاده از فضانگهدارنده ها ، فیس ماسک ( رفع جلوآمدگی فک پائین) و… می توانید از هزینه های سنگین جراحی فک و ارتودنسی در آینده جلوگیری کنید . اگر در کودکی به سلامت دندان های فرزند خود اهمیت ندهید در بزرگسالی هزینه های سنگین تری را باید پرداخت کنید .

ارتودنسی فقط براکت نیست

بسیاری از پدرو مادرها تصور می کنند ارتودنسی تنها براکت های فلزی است که در دهان کودک به کار می رود و برای مدتی چهره کودک را زشت می کند در صورتی که با برخی درمان های کوچک و به موقع می توان از ارتودنسی پیشگیری کرد . پزشکان تا جایی که امکان داشته باشد در سنین پایین از براکت استفاده نمی کنند زیرا هنگامی که براکت بر روی دندان ها نصب شود طول ریشه دندان ها کوتاه تر خواهد شد .

در برخی موارد والدین مقصر نامرتب بودن دندان کودکان خود هستند و ناهنجاری های فکی و دندانی علل ژنتیک و ارثی دارند . در بعضی مواقع مشاهده می شود  که کودک اندازه فک را از یک والد و اندازه  دندان ها را از والد دیگر به ارث می برد و این دو با هم هماهنگی ندارند . این موضوع سبب  شلوغی دندان ها و نامرتبی آن ها خواهد شد . اکثر افرادی که  مشکل جلو بودن وبزرگی فک پایین دارند  مشاهده می شود که یکی از بستگان نزدیک کودک نیز این مشکل را دارد . تمامی این مشکلات حاد را به موقع می توان درمان کرد .

اگر به دنبال کلینیکی معتبر و پزشکی متخصص برای فرزند خود هستید دکتر ناصری یکی از متخصصین ارتودنسی کودکان در اصفهان است .

ارتودنسی کودکان

  • ۹۸/۰۴/۲۴
  • drnaseri drnaseriorthodontis

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی